32-652 Bulowice, ul. Krakowska 8

„Zapomnieliśmy o..!" 5 niespodziewanych wydatków przy remoncie mieszkania

„Zapomnieliśmy o..!

Każdy, kto kiedykolwiek remontował mieszkanie, doskonale wie, ile stresu generuje panujący przy tym bałagan i zamieszanie. Remont jest przedsięwzięciem kosztownym, dlatego powinien być bardzo dobrze zaplanowany. Niestety, nierzadko zdarza się, że na skutek chaosu i różnych niedopatrzeń, pomijane są ukryte koszty remontu, przez które następnie trzeba płacić więcej, niejednokrotnie ratując się kredytem albo chwilówką. O czym najczęściej zapominamy?

Pomiar mieszkania

Zanim zaczniemy remont, zwłaszcza połączony z wymianą mebli, musimy dokonać niezbędnych pomiarów. Trzeba pamiętać nie tylko o powierzchniach, ale również o tym, czy i o ile zostaną one zmniejszone, np. przez położenie paneli 3D. Może się bowiem okazać, że zakupiona szafa jest za szeroka akurat o centymetr, który owe panele zabrały, skutecznie utrudniając nam jej ustawienie. W innym wypadku może się zdarzyć, że nasza wymarzona kuchnia musi przejść metamorfozę, ponieważ niedokładne pomiary nie pokazały, że gniazdko siłowe znajduje się w zupełnie nieodpowiednim miejscu. Oczywiście, meble będzie można wymienić, a do przesunięcia gniazdka zatrudnić elektryka z uprawnieniami. Wówczas jednak czekają nas czasochłonne i kosztowne formalności i logistyka – ponowne organizowanie wizyty fachowca, a w przypadku mebli: transport, wyniesienie i wniesienie, oraz ewentualne koszty manipulacyjne.

Wniosek jest prosty – by uniknąć niepotrzebnych wydatków zdecydowanie lepiej jest dokonać dokładnego pomiaru mieszkania przed remontem. Natomiast pomiar powierzchni pod panele szklane należy wykonać po założeniu blatu i szafek górnych (w przypadku kuchni). Kształtem paneli bowiem można się idealnie dopasować w zadaną wnękę czy skorygować optycznie ewentualne nierówności.

Robocizna

Choć wydają się oczywiste, to jednak często w chaosie około remontowym zapomina się o kosztach związanych z opłaceniem fachowców. W przypadku wspomnianego gniazdka z siłą, elektrykowi oczywiście trzeba zapłacić. Podobnie, jeżeli podłączamy jakiekolwiek urządzenie korzystające z siły (380 V), musi ono być podłączone przez uprawnionego elektryka; w przeciwnym wypadku tracimy gwarancję. Większość firm bardzo jasno deklaruje koszty robocizny, niemniej zawsze należy dopytać i uwzględnić podane opłaty w kosztorysie.

Dodatkowym pomysłem jest szukanie prostych rozwiązań, które nie wymagają zatrudniania fachowców. Przykładowo, remontując kuchnię, warto zastanowić się, czy skuwać starą glazurę, aby położyć nową. Być może lepszym rozwiązaniem bez skuwania płytek będzie przyklejenie do nich paneli szklanych. Nie tylko są one tańsze w eksploatacji, gdyż do ich czyszczenia nie trzeba używać żadnych specjalnych środków czystości, ale przede wszystkim można zamontować je samodzielnie, co automatycznie niweluje koszty robocizny. Dodatkowo, montując panele szklane eliminujemy fugi. Ma to duże znaczenie, gdyż fugi są dość kłopotliwe w czyszczeniu, a te lepszej jakości, epoksydowe, są kosztowne i trudne w położeniu. Samodzielne ich układanie jest ryzykowne, dlatego jesteśmy zmuszeni wezwać fachowca – a to pociąga za sobą nowe koszty.

Przypadkowe szkody

Podczas prac remontowych nietrudno o nieprzewidziane sytuacje, skutkujące zniszczeniami. Jednego dnia przewróci się drabina, wybijając przy tym okno, albo dziurawiąc podłogę. Innym razem, wiertarką uszkodzimy przewód elektryczny, powodując zwarcie instalacji. Kiedy indziej, przez nieuwagę stłucze się szyba w drzwiach. Wszystko to generuje dodatkowe koszty. Nawet jeżeli szkodę spowoduje ekipa remontowa i wykonawca zwróci nam pieniądze, to koszty i tak powstaną – trzeba będzie wezwać szklarza, elektryka, itp. Dlatego, ubezpieczając mieszkanie, warto do polisy ubezpieczeniowej włączyć ubezpieczenie od szkód remontowych.

Wyprowadzka na czas remontu

Mniejsze prace renowacyjne w mieszkaniu można przeprowadzić nie opuszczając go, aczkolwiek życie w bałaganie nie należy do przyjemności. Natomiast remont kapitalny zazwyczaj wymaga znalezienia mieszkania tymczasowego. Dlatego powinno się w tym wypadku ująć w kosztorysie remontu także koszt wynajęcia mieszkania zastępczego, jeżeli oczywiście nie mamy możliwości chwilowego zatrzymania się u rodziny lub przyjaciół.

Dodatkowo, mieszkając poza domem trzeba się też liczyć z wydatkami na jedzenie na mieście bądź catering. W wynajętym np. na miesiąc mieszkaniu nie zawsze bowiem będziemy mieć chęć i czas do gotowania, a także możemy nie mieć wszystkich potrzebnych sprzętów i przyrządów.

Sprzątanie

Kolejnym wydatkiem o którym często zapominamy jest doprowadzanie mieszkania do porządku. Sprzątanie podczas- jak i po remoncie jest praco- i czasochłonne, ale większość prac można wykonać we własnym zakresie. Jeżeli natomiast remont wiąże się z wyburzaniem ścian czy skuwaniem glazury, trzeba usunąć pozostałe odpady oraz gruz. Samodzielne ich wywiezienie z domu lub mieszkania nie jest rzeczą łatwą ani tanią. Nawet jeżeli dysponujemy odpowiednim samochodem, to musimy wiedzieć, gdzie pozostawić odpady. Wyrzucanie na dzikich wysypiskach lub – o zgrozo! – w lesie jest wykroczeniem i grozi mandatem. Nie wolno także wysypywać gruzu do kontenerów na śmieci. Samodzielną wywózkę można przeprowadzić w sytuacji, kiedy można gruzu użyć do utwardzenia np. drogi wewnętrznej na działce własnej lub znajomych. Można też wywieźć gruz własnym sumptem, jeżeli gmina, w której mieszkamy, dysponuje własnym wysypiskiem. Można o to zapytać w Urzędzie Gminy. Wywóz jest wówczas bezpłatny.

W każdym innym przypadku optymalnym wyjściem jest zaangażowanie firmy i wynajęcie od niej kontenera. W zależności od ilości gruzu, zamówić można kontener o odpowiedniej pojemności i w przystępnej cenie. Choć takie rozwiązanie generuje pewien koszt, pozwala nam zaoszczędzić na czasie, a także gwarantuje, że gruz nie zostanie wyładowany w niedozwolonym miejscu.

Skuwania płytek i tego typu odpadów unikniemy – wybierając zamiast gotowych płytek indywidualne panele szklane z dowolnym motywem graficznym. Tym sposobem będziemy mieć też mniej sprzątania w przyszłości (szkło jest higieniczne, łączy się ze sobą bezfugowo, jest łatwe w utrzymaniu czystości).


Planując remont mieszkania, nie warto się spieszyć. Chociaż często zmuszeni jesteśmy do podejmowania szybkich decyzji oraz umawiania dostaw cz fachowców „na gorąco”, warto znaleźć moment na dokładne przemyślenie i zaplanowanie kosztów. Dzięki temu uda nam się uniknąć niepotrzebnego stresu i wydatków.


O autorze:

Tomasz Nowacki: zawodowo "pan od wykończeniówki", związany z firmą Gruz-Alibaba. Prywatnie, wielki fan wypadów na narty.




Wykonanie strony internetowej i obsługa marketingowa: SEI Weboski